آمار مطالب

کل مطالب : 1892
کل نظرات : 71

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 3177
باردید دیروز : 4495
بازدید هفته : 3177
بازدید ماه : 18485
بازدید سال : 208893
بازدید کلی : 533591
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سید محمد سیداصیل
تاریخ : پنج شنبه 10 تير 1395
نظرات

اهمیت قدس و فلسطین

فلسطین سرزمینی است که اولین قبله مسلمانان، دومین مسجد اسلام و سومین حرم شریف (بعد از مکّه و مدینه) در آن قرار دارند و به گفته امام علی علیه السلام، یکی از چهار قصر بهشتی در دنیا (بعد از مسجدالحرام، مسجد النبی صلی الله علیه وآله و مسجد کوفه) بیت المقدس است. این شهر، به طور یکسان، برای پیروان هر سه دین ابراهیمی، مقدس است و قبله امت های پیشین نیز بوده است. در سیزده سال اول بعثت - که پیامبر صلی الله علیه وآله در مکّه زندگی می کرد و نیز تا هفده ماه بعد از هجرت به مدینه، آن حضرت و مسلمانان به سوی مسجدالاقصی نماز می گزاردند.

مسجدالاقصی از جهت دیگری هم برای مسلمانان حائز اهمیت است و آن، قداست و اهمیت معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است که از مسجدالحرام به قصد مسجدالاقصی و از آن جا به آسمان ها صورت پذیرفت. در قرآن کریم در این باره آمده است: «پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصی - که گرداگردش را پربرکت ساختیم، برد تا آیات خود را به او نشان دهیم ...». جمله «بارَکْنا حَوْلَهُ»، بیان گر این مطلب است که مسجدالاقصی، علاوه بر این که خود سرزمین مقدسی است، اطراف آن نیز سرزمین مبارک و پربرکتی از نظر مادی و معنوی است. این سرزمین مقدس، در طول تاریخ، کانون پیامبران بزرگ خدا و خاستگاه نور توحید و خداپرستی بوده است. از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است: «مسجدالاقصی یکی از مهم ترین مساجد اسلام است و عبادت در آن، فضیلت بسیار دارد».

 

تاریخچه شکل گیری اسرائیل

در سال 1895 م در پاریس، کتابی به نام «دولت یهود» ، توسط تئودور هرتزل (1904 - 1860 م) که اهل بوداپست مجارستان و خبرنگار بوده است، به انتشار رسید، دو سال بعد طرح تشکیل دولت یهود در سال 1897 م در اولین کنگره صهیونیست ها در شهر بازل سوئیس مورد تاکید قرار گرفت. اینکه در کجا باید دولت یهود را تاسیس کرد و سرزمین موعود یهودی ها را تحقق بخشید، مناطقی چون آرژانتین، اوگاندا در آفریقا و طرابلس در لیبی مد نظر یهودی ها قرار گرفت که بنا به دلایلی رد شد و سرانجام فلسطین، به عنوان وطن ملی یهود مورد توافق یهودی های صهیونیست و نظام سلطه جهانی، به سرکردگی انگلیس قرار گرفت. یهودی ها فلسطین را به دلایل زیر برگزیدند:

- صهیونیست ها می گویند، یکی از بزرگ ترین عبادتگاه های یهودیان، یعنی معبدی که متعلق به هیکل حضرت سلیمان است، در بیت المقدس قرار دارد.

- به لحاظ تاریخی آنها معتقدند که این سرزمین وابسته به قوم یهود بوده که اقوام خارجی آنها را از آنجا اخراج کرده اند، ولی منابع تاریخی تاکید دارد که مسجد الاقصی، همچون کعبه، از آغاز خلقت مکان مقدس بوده، به تدبیر و الهام الهی ساخته شده و در زمان حضرت داود (ع) و فرزندش حضرت سلیمان (ع) تجدید بنا شده است. بنابراین، اصلا وجود هیکل حضرت سلیمان در زیر مسجد الاقصی توطئه ای بیش نیست که از طرف صهیونیست ها، برای ویرانی مسجد الاقصی از طریق حفاری ها و ایجاد تونلی در زیر آن مطرح شده است.

 

انتفاضه فلسطین

واژه "انتفاضه" برگرفته از "نفض" به معنای لبریز شدن و سر رفتن مظروف از داخل ظرف است؛ از همین روست که به قیام مردمی و سراسری در سرزمین های اشغالی فلسطین که همه گروه های مردمی را در برگرفته است، "انتفاضه" اطلاق می شود.

به درستی معلوم نیست چه کسی، نخستین بار این واژه را برای قیام اخیر ملت فلسطین برگزیده و به کار برده است، اما انتخاب این کلمه چنان حساب شده و هنرمندانه صورت گرفته است که به یقین هیچ واژه دیگری نمی تواند با این مفهوم غنی، جایگزین آن شود و ماهیت قیام امروز ملت فلسطین را این چنین جامع، کامل و گویا تبیین نماید.

"انتفاضه" یا "قیام فراگیر" فلسطین اشغالی، با آنچه به نام "انقلاب ساجد" یا "معجزه قرن بیستم" نامیده شده، حرکتی مردمی و حلقه بارزی از زنجیره جهاد تاریخی مردم فلسطین است که از سال 1948 م، به روش های گوناگون، در قالب فعالیت های حزبی و گروهی و حرکت های مردمی جریان داشته است. "انتفاضه" را نمی توان از تاریخ مقاومت فلسطین و مبارزه با دشمن صهیونیستی جدا کرد؛ مبارزه ای که از زمان سلطه استعمار انگلیس بر این سرزمین شروع شد، با تشکیل اسرائیل ادامه یافت و با ایجاد گروه های مقاومت فلسطینی قالب و شکل حزبی و گروهی به خود گرفت.

 

انقلاب اسلامی ایران، زلزله ای برای اسرائیل

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران که با اهداف خالص دینی و بمنظور حاکم ساختن احکام اسلام و کوتاه کردن دست آمریکا و غرب از کشور ایران و اسقاط نظام همپیمان اسرائیل و رژیم استبدادی شاه صورت پذیرفت؛ به عنوان ظهور راه سومی در جهان دو قطبی آن روز تلقی شده و با توجه به ابعاد جهانی پیامهای راهبر کبیر انقلاب که احیای فرهنگ دینی و نفی سلطه پذیری، و بر هم ریختن مناسبات ظالمانه حاکم بر سیاست جهانی و احیای سنن و شعائر اسلامی همچون حج ابراهیمی و برائت از مشرکان، و نابودی رژیم نامشروع صهیونیستی و آزادی قدس، و دفاع از نهضتهای آزادیبخش در جهان و جنبشهای اصیل در بلاد اسلامی، و نهضت بازگشت به معنویت و ارزشهای متعالی ادیان الهی از مشخصه های بارز آن بود، آمریکاییان و جهان غرب از این پدیده به زلزله ای در ارکان ثبات و امنیت دلخواه خویش تعبیر کردند و باتمام توان به مقابله با آن پرداختند، اما ملتها خصوصاً افکار مسلمانان جهان به استقبال ظهور حکومت آزادی خواه و مستقل دینی در ایران برخاستند. تلاش آمریکا و غرب که از سوی دولتهای وابسته در برخی کشورهای عربی نیز همراهی می شد، نتوانست مانع صدور معنوی انقلاب و پیامهای آزادیخواهانه آن شود.

حضور ابوعمار و هیئت فلسطینی همراه در نخستین روزهای پیروزی انقلاب در ایران و استقبال پر شکوه مردم و مسئولین ایرانی و بازتاب وسیع آن در آن زمان که هنوز وی رهبر یک سازمان چریکی مبارز علیه اشغالگران شناخته می شد و تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی و واگذاری آن به نمایندگان فلسطینی حکایت از آن داشت که امام خمینی بر پیگیری و تحقق اهداف و وعده های خویش در دفاع همه جانبه از حقوق ملت فلسطین مصمم است.

 

قدس و فلسطین در اندیشه و کلام امام خمینی (ره)

امام خمینی(ره) روز شانزدهم مرداد سال 1358، آخرین جمعه‌ی ماه رمضان هر سال را روز جهانی قدس نامیدند و همه‌ی مستضعفان و آزادی‌خواهان جهان را به بزرگ‌داشت آن فراخواندند. و در بیست و پنجم مرداد همان سال مطابق با بیست و دوم ماه مبارک رمضان 1399 ه.ق فرمودند:

«روز قدس» يك روز جهانى است. روزى نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است. روز مقابله ملتهايى است كه در زير فشار ظلم امريكا و غير امريكا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزى است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستكبرين، و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند. روزى است كه بين منافقين و متعهدين امتياز خواهد شد. متعهدين اين روز را روز قدس مى‏دانند، و عمل مى‏كنند به آنچه بايد بكنند. و منافقين- آنهايى كه با ابرقدرتها در زير پرده آشنايى دارند و با اسرائيل دوستى- در اين روز بى‏تفاوت هستند، يا ملتها را نمى‏گذارند كه تظاهر كنند. روز قدس روزى است كه بايد سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود، بايد ملتهاى مستضعف اعلام وجود بكنند در مقابل مستكبرين. بايد همان طور كه ايران قيام كرد و دماغ مستكبرين را به خاك ماليد و خواهد ماليد، تمام ملتها قيام كنند و اين جُرثومه‏هاى فساد را به زباله دانها بريزند. روز قدس روزى است كه بايد اين دنباله‏روهاى رژيم سابق در ايران، و آن توطئه‏چينهاى رژيم فاسد و ابرقدرتها در ساير جاها خصوصاً در لبنان، تكليف خودشان را بدانند. روزى است كه بايد همت كنيد و همت كنيم كه قدس را نجات بدهيم؛ و برادران لبنانى را از اين فشارها نجات بدهيم. روزى است كه بايد تمام مستضعفين را از چنگال مستكبرين بيرون بياوريم. روزى است كه بايد جامعه مسلمين‏ همه اظهار وجود بكنند و هشدار بدهند به ابرقدرتها... (صحيفه امام، ج‏9، ص: 276)

 

قدس و فلسطین در اندیشه و کلام مقام معظم رهبری حفظه الله

روز قدس نشان دهنده ی صف بندی حق و باطل، صف بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشنده صهیونیزم است که به وسیله ی دست متجاوز اشغال گران، مداخله کنندگان، قدرت های استکباری به جان امت اسلامی افتاده است. روز قدس چیز کوچکی نیست. روز قدس یک روز جهانی است. یک پیام جهانی هم دارد. نشان دهنده ی این است که امت اسلامی اولاً زیر بار ظلم نمیرود، ولو این ظلم از پشتیبانی بزرگترین و قدرت مندترین دولتهای عالم برخوردار باشد. چقدر سعی کردند روز قدس را تضعیف کنند و امسال بیش از همیشه تلاش کردند؛ اما روز قدس در ایران اسلامی، در تهرانِ با عظمت به همه ی دنیا نشان داد که عقربه ی انقلاب و ملت ایران به کدام سمت و کدام جهت است؛ نشان داد که اراده ملت ایران چیست؛ نشان داد که ترفندها و حقه ها و پول خرج کردن ها و خباث تهای سیاسی آنها بر روحیه ملت ایران اثری ندارد.

 

قدس و فلسطین در اندیشه و کلام علمای مسلمان

استاد مطهری در مورد اهمیت قضیه فلسطین می گوید: «اگر پیغمبر اسلام صلی الله علیه وآله زنده می بود، امروز چه می کرد؟ درباره چه مسئله ای می اندیشید؟ واللَّه و بالله! قسم می خورم که پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله در قبر مقدسش، امروز از یهود می لرزد ... این یهودیانی که شما امروز اسمشان را می شنوید - موشه دایان، زلی اشکول، گلدامایر - آخر ببینید از کجای دنیا آمده اند؟ مدعی هستند که این سرزمین، سرزمین ماست ... هدف، مگر تنها همین است که یک دولت کوچک در آن جا تشکیل شود... او می داند که یک دولت کوچک، بالاخره نمی تواند آن جا زندگی کند؛ یک اسراییل بزرگ که دامنه اش از این طرف، شاید به ایران خودمان هم کشیده شود. به قول عبدالرحمن فرامرزی، این اسراییل که من می شناسم، فردا ادعای شیراز را هم می کند و می گوید: شاعرهای خود شما همیشه در اشعارشان، اسم شیراز را گذاشته اند «ملک سلیمان». می گوید: سند از این بهتر می خواهید؟ مگر ادعای خیبر را که نزدیک مدینه است، ندارند؟ مگر «روزولت» (رئیس جمهور آمریکا) به پادشاه وقت عربستان سعودی پیشنهاد نداد که شما بیایید این شهر را به اینها بفروشید؟

مگر اینها ادعای عراق و سرزمین های مقدس شما را ندارند؟ واللَّه بالله! ما در برابر این قضیه مسئولیم. به خدا قسم! مسئولیت داریم ... والله! قضیه ای که دل پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله را امروز خون کرده است، این قضیه است ... [امروز]اگر [امام] حسین بن علی علیه السلام بود، می گفت: اگر می خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد. شمر امروز، موشه دایان است. شمر هزار و سیصد سال پیش مرد؛ شمر امروز را بشناس...»

 

دستاوردهای روز جهانی قدس

حضرت امام خمینی(ره) با ابتکار نام گذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس، ظرفیت سازی جهان اسلام برای شکل گیری جبهه فراگیر ضد صهیونیستی و فراهم آوردن بسترهای لازم برای محو غده سرطانی اسرائیل از صفحه روزگار را هدف قرار داده بودند. تفسیرهای مختلفی از این ابتکار شده است. امام خمینی(ره) خود این روز را «روز حیات اسلام» می دانستند.

وقوع انقلاب در کشورهای منطقه از شمال افریقا تا بحرین، نشان از آن دارد که جهان اسلام روز قدس و پیام آن را جدی گرفته است. وقوع بیداری اسلامی در منطقه، جزو اولین آثار و چشم اندازهای حرکت بی مانند و راهبرد حضرت امام خمینی(ره) در ترسیم جایگاه واقعی قدس و نمادسازی از آن با عنوان روز قدس بوده است که اجازه نداد مسئله قدس در فلسطین محدود شود.

 

شبهات و پاسخ ها

پرسش: ادعای حق تاریخی یهود بر سرزمین فلسطین چقدر می تواند مورد استناد قرار گیرد و آیا چنین ادعایی صحیح است؟

پاسخ: ادعای اسرائیل مبنی بر حق تاریخی بر فلسطین، برای اولین بار به وسیله سازمان صهیونیسم جهانی به شورای عالی نیروهای متفقین در کنفرانس صلح پاریس در سال 1919 تسلیم شد. این سازمان در یادداشتی که در تاریخ 3 فوریه 1919 به شورای عالی نیروهای متفقین در این کنفرانس داد، قبول راه حلی را پیشنهاد کرد که بدان وسیله نیروهای متفق، حاکمیت تاریخی مردم یهود را بر سرزمین فلسطین و حق آنها را برای بازسازی این کشور به عنوان وطن ملی به رسمیت بشناسند.

ادعای صهیونیستی مبنی بر حق تاریخی قوم یهود بر فلسطین کاملاً بی اساس است، زیرا پیش از بنی اسرائیل اقوام دیگری مانند کنعانیان، حتیان در حوالی شهر هبرون، عموئیان در ناحیه عمان، موآبیان در شرق بحرالمیت، ادومیان در جنوب شرقی زندگی می کردند. همزمان با ورود عبرانی ها، فلسطینیان نیز از سوی دریای اژه رسیدند و بین منطقه کارمل و صحرا ساکن شدند. کسانی که امروزه، به نام فلسطینی شناخته شده اند فقط از نسل عرب ها نیستند بلکه از نسل کنعانیان هستند که از 5000 سال پیش در آنجا زندگی می کردند. آنان همچنین از اسلاف پارسیان، یونانیان، رومیان، عرب ها، ترک ها، حتیان و مصریان هستند.

 

در سایه سار قلم

آخرین آدینه رمضان است.

چند آدینه را گذر کردیم، عطش و گرسنگی را چشیدیم تا از مکتب رمضان درس بیاموزیم: درس گذشت، درسِ دفاع از مظلومان و ستیز با ظالمان.

و امروز، فلسطین، مظلوم است.

هیچ لبخندی بر لب های فلسطین نمی روید.

پِلک هیچ کودکی در فلسطین بر هم نمی افتد و هیچ شبی به صبح گره نمی خورد.

امّا هوای آنجا همیشه بارانی است؛ طوفانی است و خشم در مشت های هر مرد و زنِ آن جایی نفس می کشد.

و جمعه آخر رمضان، یعنی عهد با مظلومان و ستیز با ظالمان، تا پای جان.

و جمعه آخر یعنی درنگ در فلسفه روزه و رمضان.

و «روز قدس» یعنی «روز اسلام»، یعنی «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا».

 

کتابشناسی

1- آخر شب (ادبیات فلسطین)، محمود درویش، ترجمه: موسی اسوار، تهران، انتشارات سروش، 1358، 102 ص.

2- آواز خوان خون (گزیده شعر معاصر عرب) ترجمه: یوسف عزیزی بنی طرف، تهران، انتشارات سپیده، چاپ سوم 1357، 100ص. از ص 15تا 39 حاوی اشعاری است از محمود درویش، شاعر فلسطینی.

3- آوارگان فلسطین در ماجرای تاریخ، منیرسیدی علیزاده، تهران، انتشارات روز، بی تا*، [122] 561 ص، قطع جیبی.

4- آموزش و پرورش فلسطینیان، ساراگراهام براون، ترجمه: محمد تقی اکبری، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی- معاونت فرهنگی، 1365، 242ص، مصور، جدول، نمودار، نقشه، کتابنامه 219- 228.

5- آسمان گریست (کشتارهای اسرائیل از دیدگاه ناظران عینی)، تونی کلیفتون، ترجمه: کاظم چایچیان، تهران، انتشارات امیرکبیر 1364، 130ص، قطع رقعی.

6- ابوعمار سخن می گوید (از سلسله مقالات راه فلسطین شماره 3)، ترجمه: حسن طباطبایی، تهران، انتشارات میلاد، بی تا، 48 ص.

کتابشناسی فلسطین

کتاب «فلسطین» از منظر مقام معظم رهبری

 

منبع مطلب : http://www.hawzah.net


تعداد بازدید از این مطلب: 452
موضوعات مرتبط: خبرها , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








********به وبلاگ من خوش آمدید********* خدایا مرا ببخش / مرا فهمی ده تا فرامین وحکمت هایت را درک کنم/ و مرا فرصتی دیگر برای بهتر بودن ده تا دستهاو زبان تو شوم . آمین یا رب العالمین


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود